dag 36 - 22 juni 2014 - Alto di Poio - Portomarin - 60 km

22 juni 2014 - Portomarin, Spanje

Ik ben brak deze ochtend. In Spanje zijn veel honden en toevallig ook eentje in Alto di Poio. Gisterenavond toen ik een foto maakte vanuit het open raam van de kamer zag ik die hond vlak voor mijn neus niet liggen tot het moment dat hij aansloeg. Snel het raam maar weer dicht gedaan. Het beest had geen hok en lag aan de ketting in weer en wind. Gedurende de avond kreeg hij de nodige regenbuien over zich heen maar sliep gewoon verder. Ik had wel met hem te doen. Dat hield ik vol tot 3 uur in de nacht. Dat kreng bleef maar blaffen, elk half uur opnieuw. Ik wilde ook gaan blaffen....Helaas dus wat moe op de fiets gestapt maar als goedmaker kreeg ik een afdaling van 12 kilometer cadeau. Als een raket naar beneden! Af en toe wel kramp in mijn vingers van het afremmen. Geen wandelaars op de weg maar wel veel bochten en dan is 50 kilometer per uur wel de limiet. Onderweg een paar keer gestopt om te genieten van het landschap. O.a. van de bergen met daar tussendoor de mistflarden, prachtig!  Ik was dus rap in Triascastela waar ik mij heb opgewarmd aan een bakkie koffie (zonder koffie is deze reis niets aan...). Ik ben snel weer verder gegaan want ook vandaag heuvels, heuvels en heuvels. Tot aan Santiago! Dus voor diegene die roepen dat ik nu even lekker kan uitrijden, helaas, gewoon nog 3 dagen zweten, hard werken, ploeteren, duwen, trekken, stampen maar wel genieten! Na Triascastela volgt Samos met het klooster alwaar ik een stempel krijg van de enige monnik die ik tot nu heb gezien. Het klooster is prachtig met een serene stilte. Onderweg heeft elk plaatje wel iets met pelgrims en staat op elke hoek een Jacobs beeld, ook in Samos. Voor de volledigheid heb ik maar een foto gemaakt. Na Samos, Sarria en Paradela richting Portomarin. De rit is weer mooi met veel bossen en boerderijen en soms lijkt het net of ik in de Pyreneeën of ergens in Duitsland rijd. Uiteindelijk passeer ik de Rio Mino en rijd richting Portomarin. Portomarin ligt aan een stuwmeer. Door het ontstaan van het stuwmeer is Portomarin verplaatst en opnieuw opgebouwd op een hoger gelegen gedeelte. Het stadje ziet er prachtig en gezellig uit. Veel wandelaars en terrasjes. Voor vandaag is blijkbaar ook een oldtimerbeurs georganiseerd want op het centrale plein staan allemaal oude auto's en tractors. De sfeer is prima!  Vanavond op een van de terrasjes hopelijk nagenieten van de mooie dag en een pelgrimsmenu. En dan nog maar 2 dagen te gaan....

1. Dijkies:
    22 juni 2014
    Hoi Dick,
    Even volhouden, je bestemming kan je al ruiken!!
    En altijd mooie foto's.
    Groetjes Ger en Lyd
  2. Irma:
    22 juni 2014
    Ha Dick,
    Schitterende verhalen weer van je en ook schitterende foto`s.
    Maarr... als jij neigingen gaat krijgen om te blaffen... dan wordt het de hoogste tijd dat het einde van je tocht nadert ;-P.
    Dick, geniet nog volop van het laatste stuk!!
    Warme groet, Irma
  3. Chanel:
    23 juni 2014
    Laatste loodjes !!! You go BRO!!!! Veel fietsplezier ondanks de zware laatste kilometers!! Trots op jou! x
  4. Bas:
    Hallo Dick!
    Supergoed bezig man, nog 2 dagen genieten voordat je met een boel ervaringen weer richting NL gaat. We hebben je gemist en hier ligt zeker wel weer het e.e.a. aan werk op je te wachten!
  5. Irma:
    23 juni 2014
    Nog één nachtje en één dag! Geniet ervan en tot gauw.

Groeten,
    Irma
  6. Chanel:
    24 juni 2014
    Vandaag de dag van aankomst Bro!!!! WAT EEN PRESTATIE!!!!!! Gelukkig wordt je liefdevol herenigd door Marion bij de eindstreep en zal het een memorabel weerzien zijn. Geniet samen van je overwinning en neem beide een pintje van mij! Zie je snel topper xxx
  7. Rob:
    24 juni 2014
    This is the End, my only friend, the End
  8. Nasrin:
    26 juni 2014
    Ha Dick,
    Je verhalen zo mooi en indrukwekkend.
    Prachtige Prestatie!!!