dag 42 - 28 juni 2014 - Cabo Fisterra

28 juni 2014 - Cabo Finisterre, Spanje

Vandaag weer een bijzondere dag; met de auto volgen wij de kustweg naar Cabo Fisterra, het begin-eindpunt van de Camino, 119 km van Santiago en het meest westelijke punt van Europa. De rit is werkelijk weer prachtig en diverse keren stoppen we om foto´s van de kust te nemen. De zon schijnt en met een blauwe oceaan krijg je natuurlijk prachtige plaatjes. De hoge bergen, bruggen, bossen, haventjes en stadjes wisselen elkaar af en rond 15.00 uur zijn we op het eindpunt van de Camino. De plek ligt op een schiereiland met vuurtoren. De pracht en praal welke tekenend is voor Santiago is hier achterwege gelaten, alles is sober en ingetogen. Hier en daar een kruis, een plaquette met schelp, een souvenirwinkeltje en natuurlijk km paal 0,00 van de camino. Tegen mijn verwachting in zijn er maar weinig pelgrims. Blijkbaar stoppen de meeste net als ik in Santiago. De paar pelgrims die er wel zijn zetten ter afsluiting van de tocht de traditie voort van het achterlaten van de wandelschoenen of het verbranden van deze. Op diverse plekken zijn de zwart geblakerde stenen zichtbaar of ruik je de brandlucht. Op een andere rost zie je een eenzaam paar wandelschoenen staan. We genieten van het prachtige uitzicht en het moment en tegen het einde van de middag rijden we door het binnenland weer terug naar Santiago, weer moe maar voldaan van de prachtige dag.