dag 34 - 20 juni 2014 - Astorga - Ponferrada - 60 km

20 juni 2014 - Ponferrada, Spanje

Vandaag word ik nerveus wakker. Aan de ene kant om 1500 meter te gaan overbruggen en aan de andere kant vanwege Cruz de Ferro. Cruz de Ferro is een van de mijlenpalen voor de Santiago-ganger. Cruz de Ferro is een simpel ijzeren kruis bovenop een boomstam op 1500 meter hoogte. In al zijn eenvoud vormt het een indrukwekkend en markant punt en een bemoedigend teken voor pelgrims dat zij Santiago zullen halen. Pelgrims laten hier wat achter ter afsluiting van een fase of nieuwe stap in hun leven. Voor mijzelf is dit punt ook speciaal. Het kruis komt in een aantal boeken en verhalen voor (o.a. Paolo Coelho), de diepere betekenis hier achter alsmede het ooit kunnen bereiken van dit punt maakt de dag speciaal. Na mijn vertrek uit Rotterdam en moeilijke momenten tijdens de tocht leek dit punt echt onbereikbaar. Vandaag ga ik Cruz de Ferro dan toch echt bereiken! Marion heeft voor elke dag een kaartje geschreven met een boodschap of een bemoedigend woord. In veel van deze boodschappen refereer ik voor mijzelf naar Cruz de Ferro en wat dit voor mij betekend. Dank lieve Marion! Je kaartjes geven mij elke dag weer de kracht om door te gaan, de glimlach en de warmte in mijn hart voor het geen wat ik koester!

De rit gaat helemaal goed, de conditie is top en na enige tijd fietsen arriveer ik in Rabanal. Dit is een middeleeuwse pelgrims plaatsje met vele oude herbergen op 1000 meter hoogte. Ik drink koffie in een van de herbergen en geniet van de omgeving. Blijkbaar is net de stroom wandelaars weg en is men druk bezig de herberg in orde te maken voor de komende nacht. Na de koffie dus verder voor het laatste stuk naar de top! Pfff, echt wel pittig met uitschieters naar 12%. Het uitzicht op de bergen is geweldig en er ligt zelfs sneeuw op sommige toppen. Na een uurtje trappen zie ik in de verte Cruz de Ferro staan. Mijn hart gaat sneller kloppen alsmede ook mijn trappers. En na de laatste bocht staat hij daar! Bovenop een heuvel van stenen. Het kruis steekt scherp af tegen de lucht. Er zijn meerdere wandelaars en fietsers maar iedereen is ingetogen. Ik zet mijn fiets neer en laat de omgeving op mij inwerken. Na enige tijd en diep ademhalen (gevoel van trots, blijdschap, voldoening) loop/klim ik naar het kruis/ de boomstam en raak deze aan. Uit mijn achterzak haal ik een briefje met mijn verhaal, geloof en wensen, en friemel deze ergens tussen alle andere boodschappen, foto's, vlaggen, briefjes, sokken en vlaggen. Bovenop de heuvel kijk ik rond en word emotioneel. Ach, dat  mag toch wel een traan... De rest van de tijd maak ik foto's en geniet van het moment. Helaas moet ik weer verder en nog een paar keer achterom kijkend neem ik afscheid. Voor dat ik de afdaling inzet lunch ik nog even bij de caravan annex bar (wel bijzonder op deze plaats, overal mooie herbergen en dan hier alleen een schamele caravan). De rit naar beneden is spectaculair met veel haarspeldbochten. Ik verbreek niet mijn record want er lopen ook wandelaars. Als een speer daal ik, de fiets houdt zich geweldig en binnen no-time ben ik in Molinaseca. Een prachtig plaatsje aan de voet van de bergen met hier ook weel veel pelgrim-glorie. De tocht voert verder en rond 13.30 uur arriveer ik in Ponferrada met het tempeliers kasteel als markant punt. Naast dit kasteel met een mooi oud centrum lijkt de stad mij wel saai ondanks de bergen op de achtergrond. Ik haal een stempel bij de toeristen-informatie en reserveer een kamer in de hostel tegenover het kasteel. Gelukkig lekker dicht bij alles in de buurt! Ik ben weer mooi op tijd en neem 's middag de tijd om als toerist de nodige foto's te maken en te ontdekken waar ik 's avonds ga genieten van een pelgrimsmenu om deze bijzondere dag te overdenken.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marion:
    20 juni 2014
    Lieve lieve Dick wat een mooi verhaal! Moet er van huilen zo trots ben ik op je. Dikke kus en tot over 4 dagen!
  2. Arthur:
    20 juni 2014
    Prachtig Dick, wat een heerlijk gevoel. Je lijkt wel een muzikant, zo vertellend is je verhaal. Het gevoel is herkenbaar. Geniet van je overwinning, ben supertrots op je. Groet Arthur
  3. Jules:
    Dick,

Geweldig dat je zover gekomen bent. Prachtig verhaal van de belevenis en route van vandaag.
    Vandaag zij jouw kaarten in Hengelo en Oss aangekomen. Heel veel succes met de laatste kilometers en tot gauw.

Groeten vanuit Ootmarsum
  4. Irma:
    Ha Dick,
    Jij mag trots zijn op jezelf!!
    Warme groet, Irma
  5. Irma:
    Dag Dick,

Wat ontzettend mooi.... succes en veel genieten de laatste kilometers.
    Morgen spreek ik je meisje en zal ik eens even horen hoe het is met de zenuwen aan de deze kant ;) .

Groeten,
    Irma
  6. Marlies:
    Hoi Dick,
    Wat een mooi ontroerend verhaal en wat kan je het mooi omschrijven allemaal. Geniet, en je mag inderdaad trots op je zelf zijn, dat je dit hebt bereikt na alle dieptepunten en hoogtepunten ( letterliijk en figuurlijk)tijdens je reis. Die afdaling lijkt me dan toch ook wel heel fijn.... Rij nog lekker even uit de laatste dagen en daarna relaxen...samen met Marion!
    Groetjes Marlies

Ps, mooie foto's!
  7. Hans:
    Topper!
  8. Misa Kranendonk:
    21 juni 2014
    Het is leuk om je verhalen te lezen,ik heb al wel 4 kaarten van je gekregen!
    Maar ik weet nog niet wat voor cijfer ik heb voor biologie misschien wel een 9? Nog ongeveer een weekje en dan ben je er al!

Groetjes van Misa!
  9. Kathy Hummel:
    22 juni 2014
    Lieve broer Brum, met kippenvel op mn armen lees ik je verhaal. Zo mooi om te lezen! Wat ben ik blij dat voor je dat je daar hebt gestaan. Het moet heel indrukwekkend voor je zijn geweest. Uiteindelijk een punt in je reis te halen waarvan je in Rotterdam misschien wel een keertje heb gedacht dat je dat weleens niet zou kunnen halen. Ik heb het vertrouwen in je dat je deze tocht zou gaan volbrengen, niet altijd even makkelijk maar uiteindelijk sta je daar in Santiago de Compostela! Ik hoop dat deze reis al je wensen brengt wat je opgeschreven heb en je krachtig en sterk maakt voor andere momenten in je leven. Nog een paar daagjes en dan ben je weer samen met je meisie, das ook wel weer heel fijn. Nu nog die laatste paar kilometers. ...piece of cake :-) . Liefs en dikke knuffel van ons uit Drachten xxxx
  10. Dijkies:
    22 juni 2014
    Hoi Dick,
    Wij zijn o, zo trots op je.
    Groetjes Ger en Lyd