dag 33 - 19 juni 2014 - Leon - Astorga - 60 km

19 juni 2014 - Astorga, Spanje

Om 08.00 uur op z'n Spaans ontbijt aan een barretje. De hele nacht was het stil in de stad en ook de vanochtend ogen de Spanjaarden timide. Het wk-feest is over en de kater is groot. De kranten staan bol van de verhalen over hoe het allemaal zo verkeerd heeft kunnen gaan. Het ontbijtje smaakte echter goed (sapje, koffie, wentelteefje en toast + nog wat extra's voor onderweg). Daarna weer het dagelijkse ritueel om de fiets te bepakken. Na vetrek is het altijd weer even spannend om de stad in de spits uit te komen maar even later rijd ik weer in de rustige landelijke omgeving. De dag begint gelijk goed met 7%. Pfff, best even wennen zo met koude spieren. Op de top doe ik mijn windjack uit want de temperatuur is goed. Gelijktijdig zie ik een groepje fietsers de helling op komen. Het zijn de 4 Nederlanders met wie ik al eerder contact heb gehad. Ook gisterenavond nog in de stad, waar we gezamenlijk de overwinning van Nederland hebben gevierd met een biertje. Dat was best gezellig! De wedstrijd zelf heb ik, overigens na enig zoeken, in een Spaans cafe gezien met wat andere rumoerige Nederlanders. Ik heb mij maar wat stil gehouden. Soms wil je er niet bij horen...Ik rijd die ochtend een stukje met het groepje mee. Mijn tempo ligt wat hoger en na verloop van tijd rijd ik weer in mijn uppie. De tocht voert verder weer door mooie landschap en ook hele stukken over grind, kiezels en stukken grasland. Ook leuk om te doen maar soms denk je dat je in dit stuk van het landschap de allereerste fietser bent als je zo langs de wandelaars heen cross. Af en toe denk ik dat de navigatie niet klopt maar ik heb mij voorgenomen, gezien eerdere ervaring, deze toch te volgen. Tijdens de rit over de kiezels en grind vrees ik weer voor de banden. Maar alles gaat goed. De ochtend sluit ik af met de aankomst in Hospital de Orbigo met de prachtige oude Romeinse brug. Hij ziet er schitterend uit en alles in ouder luister hersteld. Ook een van die dingen die je tijdens de tocht niet wilt missen.(18 bogen en onregelmatige vormen)! Na een stop van een half uurtje ga ik weer verder. Het weer vandaag is weer goed en de wind komt uit de juiste richting. Tijdens het laatste gedeelte van de tocht richting Astorga kom ik de 4 Nederlanders weer tegen. We eten gezamenlijk een broodje en fietsen het laatste stukje samen richting Astorga. In Astorga neem ik afscheid van hen want zij gaan door naar Rabanal. In Astorga moet ik even zoeken naar een hostel. Uiteindelijk wel eentje gevonden maar deze ligt wat buiten het centrum. Jammer, want in die hitte wil je ook niet te veel over straat slenteren. Maar goed, 's middag de nodige foto's gemaakt en 's avonds weer genoten van een pelgrims-menu op een pleintje in het centrum waar het gezellig druk met een mix aan Spanjaarden, toeristen en pelgrimgangers .