dag 24 - 10 juni 2014 - St Jean - Urroz Villa - 66 km

10 juni 2014 - Urroz Villa, Spanje

Ik ben vroeg wakker, pfff, wat gaat deze dag mij brengen? De Pyreneeën kijken mij dreigend aan. Om 9.00 uur vertrek ik, de tassen gepakt, de navigatie en telefoon opgeladen, de route kaart bij de hand, flessen vol met water en wat extra snacks voor onderweg. Het is mistig, laag hangende bewolking, druilerig, weinig tot geen wind, +- 15 garden. Ik kleed mij warm aan want volgens mij is het daar boven wel koud. Richting de pas vertrekken nog meer fietsers. De wandelaars nemen een andere route al kruisen onze wegen elkaar soms. De tocht naar boven gaat eigenlijk best voorspoedig. Over en weer halen de fietsers elkaar in. Onderweg gaan de duimen omhoog en moedig je elkaar aan. Soms sta je stil en drink/eet je wat met elkaar. Sommige stukken zijn best pittig en zit je in de eerste versnelling. Verder is het dan een kwestie van kalm aan doen en rustig doortrappen. Na 3 uur zwoegen ben ik bovenop de berg, bij Puerto de Ibanita op 1000 meter. Door het slechte weer is het uitzicht beperkt. Ik neem wat foto's van de top en ga dan richting Roncesvalles. Hier komen de wandelaars en fietsers weer samen na hun tocht vanaf St. Jean. Het is er druk. Tevens ligt hier een klooster met slaapplaatsen voor honderden pelgrims. Ik haal een stempel, drink koffie en neem een lekker broodje. Ik geniet van het slagen van de klim! Aangezien ik had verwacht er langer over te doen besluit ik door te fietsen naar Urroz Villa, zo'n 40 km verderop. Het wordt een prachtige rit bergafwaarts. De zon schijnt weer en de rit door de natuur is werkelijk prachtig! Ruig maar ook met mooie vergezichten. Zo druk als het is in Roncesvalles, zo stil is het hierna. Op de rit kom ik alleen 2 dames tegen uit Nederland. Beide 65 (Jo en Sjans uit Brabant) rijden op een elektrische fiets naar Santiago. Ook zij hebben niet de route naar Pamplona genomen. Ik zelf had geen zin in drukte en koos voor de rustige route er om heen. De route naar Urroz gaat snel en rond 16.00 uur arriveer ik. Volgens het boekje is hier een hotel maar deze blijkt dicht te zijn. Op de deur hangt wel een briefje met een telefoonnummer van een b&b. Na een belletje komt een oud vrouwtje mij halen en brengt mij naar de b&b. Het ziet er Spaans uit, schoon en netjes. De mensen zijn aardig en ik krijg ook avondeten. Onderwijl komen Jo en Sjans ook aan en verblijven in de zelfde b&b.Toch wel prettig om even Nederlands te praten en ervaringen uit te wisselen. Die avond met een voldaan gevoel in slaap gevallen, de dag was geslaagd!

1. Dijkies:
    16 juni 2014
    Hé Bro,

Zie je wel, je bent gewoon een bikkel.
    groetjes Ger en Lyd