dag 23 - 9 juni 2014 - Peyrehorade - St Jean - 65 km

9 juni 2014 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

De tocht begint goed die dag, wind mee en een goed gevulde maag (heerlijk ontbijtje met alles erop en er aan + extra voor onderweg). Vandaag een spannende dag want met het bereiken van St Jean sluit ik het tweede gedeelte van de toer af. Ik ben dan op 2/3 van de rit. Het gaat dan in eens best snel. Het vooruitzicht van de Pyreneeën maakt mij echter nerveus. Hoe hoog zijn ze eigenlijk? Is de klim te doen? Hoe is St. Jean? Druk? Blijft de fiets goed? Geen lekke banden? Een hoop leeuwen en beren op de weg ...... Gelukkig gaat het fietsen goed al neem ik ergens de verkeerde afslag met als gevolg een 14% helling. Maar goed, ik zie dit als een klim-test en slaag! Blijkbaar toch een beetje conditie op gedaan in de afgelopen weken. Onderweg wordt het landschap al behoorlijk heuvelachtig en doemen in de verte de bergen op. Prachtig gezicht! Onderweg gelukkig nog tijd voor koffie en rond 15.00 uur arriveer ik in St Jean Pied de Port. Het is een mooi plaatsje in de heuvels met een oud centrum en een riviertje. Alles is gericht op de pelgrim, overal restaurantjes, winkeltjes en herbergen. Aangezien ik pas na 17.00 uur in de b&b kan bekijk ik het stadje, eet een pizza en drink een sappie. Helaas vind ik de mensen niet aardig en er hangt, vind ik, een wat rare sfeer. Misschien allemaal te toeristisch en naar mijn zin te druk. Ik kijk uit naar de b&b, iets buiten het stadje en morgen lekker een rustdag! Na 17.00 uur dus richting de b&b. Deze ligt natuurlijk weer ergens bovenop en met het zweet op mijn bilnaad arriveer ik daar. Tot mijn ontsteltenis is daar niemand, zelfs geen hond, ondank mijn reservering. Na aanbellen, op de deuren bonken, roepen, gillen en telefoneren moet ik helaas constateren dat er niemand is. Onderwijl gaat het onweren en ga ik als een speer terug naar het stadje en boek een hotel. Helaas maar voor 1 nacht want alles zit vol. Geen rustdag! Ook dat is weer schakelen. Onderwijl krijg ik toch een flinke dip want mijn rustdag loopt in de soep en ik moet 1 dag eerder de Pyreneeen over. Geen tijd om de fiets nog na te kijken, rust te pakken, blog bij te werken of een wasje te doen. Even dus een mind-reset! Na een telefoontje met Marion  en ma ben ik redelijk opgepept en zie ik het voordeel wel in om eerder de Pyreneeen over te gaan. Tevens is het weer voor de komende dag beter (geen zon). Na een pelgrims dinner probeer ik de slaap te pakken. Helaas lukt dit niet gezien de spanning voor de komende dag.