dag 39 - 25 juni 2014 - Santiago de Compostela

25 juni 2014 - Santiago de Compostela, Spanje

Het huisje waar we bivakkeren is helemaal geweldig en ligt tussen het groen en de heuvels aan de rand van Santiago. Wel vreemd om niet te hoeven vertrekken of je fiets gereed te maken. Gewoon even lekker niets anders dan uitslapen. Na het ontbijt gaan we weer naar de stad want vandaag bezoeken we de kathedraal waar we om 12.00 uur de speciale pelgrimsmis bijwonen  alsmede crypte en borstbeeld van Sint Jacob bezoeken. Na de koffie met een Santiago-tarte zijn we rond 11.30 uur in de kathedraal. Mooi op tijd om een plaatsje te vinden want het is al behoorlijk druk. Om 12.00 uur start de mis. Helaas is mijn kennis van de voorgang van de mis beperkt maar toch is deze indrukwekkend. De pelgrims uit de diverse landen, welke de vorige dag zijn aangekomen, worden genoemd (helaas niet bij naam), er wordt gebeden en gezongen. Onderwijl blijft de kathedraal vol stromen met pelgrims, toeristen of andere geïnteresseerden en staan de mensen uiteindelijk rijen dik te kijken naar de mis. Het slotstuk van de mis is het meest spectaculaire als een wierrookvat door de kerk wordt geslingerd. Heel indrukwekkend! Het gevaarte met wierook en vuur scheert langs ons heen de lucht in! 7 mensen trekken aan een touw en enkele minuten lang zwiert het vat door de kathedraal. Uiteindelijk is de mis voorbij en blijven we nog enkele minuten zitten om naar de mensen en omgeving te kijken en te genieten van het geen we hebben gezien. Na de mis is het tijd om Jacob te omhelzen en zijn crypte te bekijken. Alles is omgeven met pracht en praal.

De dag brengen we verder door in de stad, halen boodschappen en regelen nog wat zaken voor de fiets. `s Avonds geniet ik voor het eerst sinds weken weer van een Nederlands prakkie; boontjes, aardappelen, jus en een gehaktbal, heerlijk!